De favorieten van seizoen 2022-2023
Na de meeste concerten en voor alle concertprogramma’s ontvangen onze kaartkopers een enquête waarin hen onder meer gevraagd wordt orkest, dirigent, solist en werken cijfers toe te kennen. Nu het seizoen in de Doelen met Grande Finale op 11 juni is afgesloten, kunnen we onze conclusies over de publiekswaardering in 2022-2023 (in eigen huis) trekken.
Vervangende Petrenko valt in de smaak
Beide Harry Potter-dirigenten Justin Freer en Ernst van Tiel waren dit seizoen de beste dirigenten volgens ons publiek. Vasily Petrenko, die onze oud-chef Yannick Nézet-Séguin verving in de Notenkraker, eindigde op de tweede plaats. Daarna volgen onze huidige chef Lahav Shani (in Zomeravondconcert, Herdenkingsconcert: Mahler 2 en Hertog Blauwbaards burcht) en onze assistent-dirigent Bertie Baigent (De notenkraker 4+).
Top 5 best beoordeelde solisten
Hilary Hahn (Hilary Hahn speelt Dvořák)
Daniil Trifonov (Daniil Trifonov speelt Mason Bates)
Laurens Symfonisch (Herdenkingsconcert: Mahler 2)
Kinderkoor bij Die Schöpfung
Pianist Lahav Shani (Fins Vuurwerk)
Top 5 best beoordeelde werken
Hooper - Harry Potter and the Half-Blood Prince in Concert
Boccherini - Strijkkwintet op. 39 nr. 3 (Music for Breakfast No. 5)
Mahler - Tweede symfonie ‘Auferstehung’ (Herdenkingsconcert)
Dvořák - Vioolconcert (Hilary Hahn speelt Dvořák)
Tsjaikovski - De Notenkraker (integraal)
Alleen maar hoge cijfers Melomaniac
Melomaniac, onze co-productie met Maas theater en dans, valt maar net buiten de prijzen, maar mag niet onvermeld blijven. Het publiek gaf namelijk op álle punten hoge cijfers: musici en dansers, voorstelling, muziek én de combinatie van livemuziek en breakdance. Programmamanager Educatie Katinka Reinders:
‘Leuk om te zien dat er ook vraag is naar voorstellingen voor kinderen boven de 12 jaar oud. Het is allemaal nieuw publiek. Dat zie je ook bij onze familievoorstellingen. Zoals ouders die alleen maar uitgaan als de kinderen mee kunnen. Zij waarderen het dat er een voorprogramma is en dat er interactie met de musici is. Dat laagdrempelige is voor ons als orkest net zo belangrijk: als klassieke muziek bij kinderen op jonge leeftijd al een fijn gevoel opwekt, komen ze ook makkelijker als ze ouder zijn.’