Recensies
Op deze pagina vindt u een overzicht van recensies van de concerten van het Rotterdams Philharmonisch Orkest
Cello Biënnale Amsterdam
9 november 2024 in amsterdam
"Een absoluut hoogtepunt waren de beide Sjostakovitsjconcerten, begeleid door het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Tarmo Peltokoski - een statement vanjewelste." - het Parool
Volledige recensie
Winterhemel
7 en 8 november 2024 in Rotterdam
"Taking just a moment of stillness to reset the mood, the harp and unison strings gently returned us to a place of restful calm in the Andante and a magical mysticism descended. The horn, bassoon, tuba and double bass combination repeatedly delighted with their intense, inner darkness and incessant pedal notes" ★★★★ - Bachtrack
Volledige recensie
Parijse dromen
1 en 3 november 2024 in Rotterdam
"Nguci had geen moeite met het razend moeilijke snelle passagewerk, dat opviel doordat er een schittering over lag. Ook hier viel het verzorgde orkestspel op met details als pizzicati van celli en contrabassen." - De Nieuwe Muze
Volledige recensie
Adams dirigeert Adams
11 oktober 2024 in Rotterdam
"Adams en de RPhO-musici bleven ritmisch soms maar nét bij elkaar (dat alleen is al een overwinning), en haalden in de virtuoze en superstrakke uitvoering mooi de woede naar boven die Andriessen in het stuk stopte." - Trouw
Volledige recensie
Oorlog en vrede
3, 6 en 6 oktober 2024 in Rotterdam, Heerlen en Brussel
"De klankbalans in het engelenconcert is subliem, de houtblazers bij de graflegging van Christus vol mededogen. Striemende strijkers en bulkende blazers roepen in het slotdeel Jeroen Bosch-achtige nachtmerries op." ★★★ - de Volkskrant
Volledige recensie
"Daarna bewees Mallwitz zich met een perfect subtiel uitgevoerde Mathis der Maler-symfonie van Hindemith, en met een virtuoos gespeelde implosie van de Weense wals in Ravels La valse. Het orkest stak in topvorm, en gaf geen gehoor aan de aansporing van Mallwitz om bij het slotapplaus op te staan." - Trouw
Volledige recensie
"Mallwitz zorgde voor een uitvoering met optimale helderheid en trof goed de sfeer van verval en decadentie. Het eind was overrompelend en zorgde opnieuw voor een ovatie." - de Nieuwe Muze
Volledige recensie
Martha Argerich speelt Bartók 3
26, 27 & 28 september 2024 in Rotterdam en Parijs
“Verfijnd, elastisch: het zijn woorden die vaker voor haar pianospel zijn gebruikt. Wie op een nieuw inzicht had gehoopt, helaas: Argerich is nog steeds waanzinnig goed, even charismatisch en innemend als ze met buiginkjes het gulle applaus in ontvangst neemt.” ★★★★ - de Volkskrant
Volledige recensie
In het Derde pianoconcert van Bartók bood Martha Argerich alles wat je hoopte – en meer. Van de impressionistische inzet tot die intense, broze eerste akkoordreeks van het ‘Adagio Religioso’ – het was écht alsof er een lichtstraal doorbrak. ●●●●● - NRC
Volledige recensie
Als zo vaak liet Shani het orkest in de intieme gedeeltes als een kamermuziekensemble spelen, daarentegen was het eind wel degelijk rapsodisch. - de Nieuwe Muze
Volledige recensie
La musique parle, la musique vit sur le piano de Martha Argerich, donnant voix, rendant immédiatement présente la tristesse de Bartók. - Classykéo
Volledige recensie
Sjostakovitsj met Tarmo Peltokoski
14 juni 2024 in Rotterdam
“Sjostakovitsj's symfonie zit vol onderhuidse spanning, ontlading en ironie. Laat dat maar over aan de krachtige strijkers van het Rotterdam Philharmonisch, met een hoofdrol voor de vlammende contrabassen.” ★★★★ - de Volkskrant
Volledige recensie
Lahav Shani speelt Prokofjev
6-9 juni 2024 in Rotterdam en Dortmund
“Een hoogtepunt is het moment waarop Shani in het laatste deel met zijn hoofd de inzetten van de houtblazers aangeeft, die een riedeltje uit zijn handen in een tegenritme moeten herhalen. Dat hij dat doet zonder zijn eigen speelintensiteit te verliezen is ontzettend knap.” ●●● - NRC
Volledige recensie
Brahms 4 met Yannick Nézet-Séguin
30 april, 2 & 6 mei in Essen, Rotterdam en Amsterdam
"There’s no better compliment to an orchestra than for the visiting soloist to pull up a chair, and no greater expression of musical friendship than that they gladly gave him a desk. Welcome to Rotterdam." ★★★★ - Bachtrack
Volledige recensie
Yannick Nézet-Séguin: Die Walküre
26 en 28 april, 1 en 4 mei 2024 in Rotterdam, Baden-Baden, Dortmund en Parijs
"Wat het meeste opviel tijdens de vijf uren van deze glorieuze avond - even los van de zangers uit de buitencategorie - was toch wel de spetterende chemie tussen de orkestmusici en hun eredirigent Yannick." ★★★★★ - Trouw
Volledige recensie
"Bij dreigend gevaar verandert het orkest in een grommend, stuivend beest, aangedreven door de lage strijkers." ★★★★ - de Volkskrant
Volledige recensie
"In de eerste akte viel direct op hoe gretig en welwillend de musici op zijn wenken reageerden, hoe één rollende rugspier de hele groep altviolen meteen steviger in de snaar deed grijpen." ●●●● - NRC
Volledige recensie
"Al tijdens de openingsmaten van dit tweede deel van Wagners operacyclus Der Ring des Nibelungen wordt het duidelijk dat de dirigent en het orkest enorm op dreef zijn." - Place de l'Opera
Volledige recensie
Apollo (6+)
Zondag 14 april 2024, de Doelen (Rotterdam)
"De speelse acteurs, het geweldige orkest, de mooie muziek, de doeltreffende vormgeving, het grijpt allemaal in elkaar en neemt ons mee het universum in. Gezien het aantal kinderen dat zingend de zaal verlaat, reikt dat tot ver buiten de voorstelling." - Theaterkrant
Volledige recensie
Amerika-tournee 2024
2 t/m 12 maart 2024, Verenigde Staten (Saratosa, West Palm Beach, Orlando, Miami, New York, Washinton D.C.)
"Strings played with knife-edge precision and perfect intonation, winds with distinctiveness and warmth and the brass with the sort of refinement and understated power found in few orchestras." - The Classical Review (Kravis Centre)
Volledige recensie
"Trifonov gave a stylish, lovely performance, enhanced by alert and supportive accompaniment from the orchestra under Shani, in particular the winds."
★★★★ - Bachtrack (Carnegie Hall)
Volledige recensie
Most impressive was conductor Lahav Shani. As Chief Conductor of the 106‑year‑old Rotterdam orchestra, he led them through a blazing hour, allowing musicians to give pinpoint accents to the ever-variegated orchestra. - concertonet.com (Carnegie Hall)
Volledige recensie
"...the orchestra matched Trifonov’s expressivity, featuring some of the best playing of the evening. They truly deserved the standing ovation they received..." - Palm Beach Arts Paper (Kravis Centre)
Volledige recensie
"The performance was big, warm and romantic, shot through with tension, violence and a strong sense of theater. The massive chords in the opening, with their rich dissonances, felt monumental in their depth." - South Florida Classical Review (Kravis Centre)
Volledige recensie
Lahav Shani dirigeert Mahler 6
11, 16 & 17 februari 2024, Nationale Opera & Ballet (Amsterdam & Rotterdam)
"Het Rotterdams Philharmonisch voelt de bedoeling van Lahav Shani feilloos aan."
★★★ - de Volkskrant
Volledige recensie
"Lahav Shani gaf Mahlers expressiviteit het volle pond met stevige accenten en volle orkestklank. De Rotterdammers hebben een wat feller karakter dan de Amsterdamse orkesten, wat ik toeschrijf aan de open, heldere akoestiek van concertzaal De Doelen." - Place de l'Opera
Volledige recensie
"Natuurlijk was de klank van de negen hoorns in Rotterdamse orkest bij wijlen imponerend. En de passages waar Mahler die hoorns in het Scherzo als het ware iedereen laat 'uitlachen' klonken werkelijk top."
★★★ - Trouw
Volledige recensie
"This was a memorable Mahler Sixth – one of the best in my experience – and guided by the batonless and scoreless Lahav Shani the brass and woodwind sections excelled in their standout phrases, whilst the strings provided a solid backbone to the performance." - Seen and Heard International
Volledige recensie
La traviata
27 januari - 18 februari 2024, Nationale Opera & Ballet (Amsterdam)
"De voorstelling is dan ook erg de moeite waard, vooral door het geweldige aandeel van het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Andrea Battistoni, die de strijkers verleidt tot grote sensitiviteit, houtblazers gloedvol uitlicht en de zangers – op een enkele te jachtige passage na – op de voet volgt." ★★★★ - de Volkskrant
Volledige recensie
"Dirigent Andrea Battistoni weet enorme spanning en drama uit het Rotterdams Philharmonisch te krijgen." ●●●● - NRC
Volledige recensie
"Even the dynamic Rotterdam Philharmonic are doomed to be only bystanders in this frantic pile-up." ★★ - Bachtrack
Volledige recensie
"Toegegeven, na een voorstelling waar alles in klopt heeft de volgende het harder te verduren. Maar de muziek van het Rotterdams Philharmonisch orkest kon met gemak die van de Opera in Parijs klop geven en ook het koor van onze Nationale Opera was vele malen beter." - Place de l'Opera
Volledige recensie
"Andrea Battistoni dirigeert het Rotterdams Philharmonisch Orkest mooi analytisch. Dat heldere helpt de emoties onder de noten juist des te schrijnender naar boven te laten komen." - Basia con Fuoco
Volledige recensie
Nieuwjaarsconcert met Chen Reiss
Donderdag 11 & zondag 14 januari 2024, de Doelen (Rotterdam)
"Je wordt meegevoerd door de wereldpremière van Thomas Beijer, gedirigeerd door Kristiina Poska bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest." ★★★ - de Volkskrant
Volledige recensie
Rachmaninov & Tsjaikovski
Donderdag 9, vrijdag 10 & zondag 12 november 2023, de Doelen (Rotterdam)
"Memorabel was de manier waarop dirigent en orkest het tweede deel, Andante sostenuto, inzetten. Die was fluisterzacht, met fraaie solo’s van fluit en klarinet. De inzet van Rana was sober en ook hier gaf zij de muziek wat die nodig had." - De Nieuwe Muze
Volledige recensie
Yuja Wang & Tarmo Peltokoski
Vrijdag 3 november & zondag 5 november 2023, de Doelen (Rotterdam)
"Das RPhO überzeugte mit hervorragenden Solisten und auch die imposante Orgel im Konzertsaal der Hafenstadt kam klanglich voll zu ihrem Recht." ★★★ - Bachtrack
Volledige recensie
"Het afsluitende Allegro molto was bijna explosief van karakter, Wang is manueel in het snelle passagewerk niet te kloppen en kreeg daarbij uitstekend partij van orkest en dirigent." - De Nieuwe Muze
Volledige recensie
Martha Argerich speelt Sjostakovitsj
Donderdag 28 & vrijdag 29 september 2023, de Doelen (Rotterdam)
"Met een riedel zet Argerich het Eerste pianoconcert van Sjostakovitsj, speels, zoals het hoort. Aan de eerste melodie geeft ze een elastieken spankracht. ... Sluit je ogen en jawel, je denkt eerder aan 'jong' dan aan 'tachtiger.'" ★★★★ - de Volkskrant
Volledige recensie
"Shani’s orchestra is a living thing, their interpretation organic and virtuosic. The rigorous discipline of ensemble means they can take risks so that even pieces like Romeo & Julliet, that you’ve heard a hundred times, become something new, something thrillingly and hair-raisingly alive." ★★★★★ - Bachtrack
Volledige recensie
"Zelden was een ovatie zo verdiend als na deze uitvoering. Er kwam bijna geen eind aan het applaus tot de musici besloten om het Allegro con brio nogmaals te spelen, zo mogelijk in een nog sneller tempo dan de keer daarvoor. Opnieuw barstte het publiek in een enthousiaste ovatie uit tot Argerich op charmante, maar gedecideerde wijze het deksel van de piano sloot, alsof zij wilde zeggen: ‘Zo, het is mooi geweest!’" - De Nieuwe Muze
Volledige recensie
Someday We'll Find Us
8 september 2023, de Doelen (Rotterdam)
"Onder het thema verlangen en verlokking blijken singer-songwriter Björk, musicalcomponist Stephen Sondheim en Claude Debussy prima samen op één affiche te kunnen." ★★★ - de Volkskrant
Volledige recensie
".... Daar opende het Rotterdams Phlharmonisch Orkest en de Doelen hun seizoen met een carte blanche voor queer dirgent Manoj Kamps. Het leverde een inventief, uniek en verassend programma op..." ★★★★ - Trouw
Volledige recensie
Het Rotterdams Philharmonisch Orkest bezingt de tranformerende kracht in een onorthodoxe seizoensopening. ●●●● - NRC
Volledige recensie
Album: Bruckner Symphony No. 7
"...Shani demonstrates a masterly sense of pacing, carefully notching up the emotional barometer to open up the heavens when the big climax with the cymbal crash finally arrives." ★★★★ - BBC Music
Volledige recensie
"Orkesttechnisch heeft het Rotterdams Philharmonisch de zaken prima op orde. De strijkers putten uit een rijk kleurenarsenaal, de blazers blinken uit in machtige akkoorden, maar het wringt in de details." ★★★ - De Volkskrant
Volledige recensie
"It’s a performance that grows movement by movement, stable of pulse, yet flexible and free-flowing within the boundaries of the larger whole." - Gramophone
Volledige recensie
Herdenkingsconcert: Mahler 2
Donderdag 11, vrijdag 12 & zondag 14 mei 2023, de Doelen (Rotterdam)
"Lahav Shani laat met het Rotterdams Philharmonisch Orkest Mahlers muziek majestueus klinken." ★★★★★ - de Volkskrant
Volledige recensie
Rotterdams Philharmonisch herdenkt het bombardement op Rotterdam met een hyperdynamische Mahler. ●●●● - NRC
Volledige recensie
Italiaanse symfonie
Donderdag 20, vrijdag 21 & zondag 23 april 2023, de Doelen (Rotterdam)
"Dirigent Maxim Emelyanychev laat de zon opgaan in Rotterdam" ●●●● - NRC
Volledige recensie
Matthäus-Passion
Donderdag 6, vrijdag 7 & zaterdag 8 april 2023, de Doelen (Rotterdam)
'Ook moderne symfonieorkesten kunnen een prachtig intieme Matthäus-Passion uitvoeren' - NRC
Volledige recensie
Hertog Blauwbaards burcht
Vrijdag 24 & zondag 26 februari 2023, de Doelen (Rotterdam)
'Heeft Lahav Shani zich al onsterfelijk gemaakt in Rotterdam?' ●●●● - NRC
Volledige recensie
'Het Rotterdams Philharmonisch is meesterlijk als derde personage in Bartóks ‘Blauwbaards Burcht’' ★★★★★ - Trouw
Volledige recensie
De Notenkraker
Donderdag 22 & vrijdag 23 december 2022, de Doelen (Rotterdam)
Deze concerten zouden oorspronkelijk gedirigeerd worden door Yannick Nézet-Séguin. Wegens ziekte kon hij helaas niet bij ons op de bok staan. We vonden vervanging in Vasily Petrenko.
'Een notenkraker om in te lijsten' - de nieuwe muze
Volledige recensie
'Petrenko liet horen wat voor geweldig orkest Rotterdam herbergt. Strijkers in duizend kleuren, blazers van stavast.' ★★★★ - Volkskrant
Volledige recensie
Daniil Trifonov speelt Mason Bates
Vrijdag 14 oktober 2022, de Doelen (Rotterdam)
Zaterdag 15 oktober 2022, TivoliVredenburg (Utrecht)
'We glijden van de ene spanning in de andere in Joey Roukens' virtuoze Eerste symfonie' ★★★★★ - de Volkskrant
Volledige recensie
'In zijn Eerste symfonie bereikt Joey Roukens nieuw mijlpaal' ●●●●● - NRC
Volledige recensie
'Joey Roukens is voor de duvel niet bang in zijn allereerste echte symfonie' ★★★★ - Trouw
Volledige recensie
Hilary Hahn speelt Dvořák
Donderdag 29 september 2022, de Doelen (Rotterdam)
Vrijdag 30 september 2022, de Doelen (Rotterdam)
Zaterdag 1 oktober 2022, Concertgebouw (Amsterdam)
Zondag 2 oktober 2022, Konzerthaus (Dortmund, Duitsland)
Maandag 3 oktober 2022, Théâtre des Champs-Élysées (Parijs, Frankrijk)
'Aan de techniek van violiste Hilary Hahn kun je je alleen maar vergapen' ●●●● - NRC
Volledige recensie
'Er zijn misschien grote violisten die je dieper kunnen raken, maar Hillary Hahn tovert bij ieder optreden een glimlach op je gezicht, ongeacht het repertoire dat ze uitvoert. Tel daar het onverwoestbare dirigeertalent van Lahav Shani bij op en je krijgt wanneer beide topmusici samenwerken het mooiste van het mooiste te horen [...].' - De Nieuwe Muze
Volledige recensie
'Einstand nach Maß: Dortmunds neuer Residenzkünstler Lahav Shani trat im Konzerthaus an. Er, Hilary Hahn und Rotterdams Philharmoniker rissen mit.' - WAZ
Volledige recensie (Duits)
Fins Vuurwerk
Zaterdag 17 september 2022, de Doelen (Rotterdam)
'Een symfonieorkest dat de pan uit swingt: het kan wél, horen we bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest [..] Peltokoski dirigeert uit het hoofd, heeft een zwierige slag en K-pop-achtige dansbewegingen in huis, maar (gezien vanaf het orgel) ook een gortdroge blik, alsof het hem allemaal niet zoveel doet. Uit zijn handen blijkt het tegendeel: hij wil elke frase kneden.' ★★★★ - de Volkskrant
Volledige recensie
Zomeravondconcert: Pijper en Mahler
Vrijdag 2 september 2022, de Doelen (Rotterdam)
Zondag 4 september 2022, Berliner Philharmonie (Berlijn, Duitsland)
'Bij een ‘zomeravondconcert’ denk je aan licht verteerbare kost, maar het programma waarmee het Rotterdams Philharmonisch vrijdag het nieuwe seizoen opende bulkte van substantie.' ●●●● - NRC
Volledige recensie
'In blakende vorm brengen ze onder leiding van chef-dirigent Lahav Shani Pijpers Tweede symfonie ten gehore, tussen György Ligeti’s hedendaagse klassieker Atmosphères en Mahlers Eerste symfonie in. [...] Het strakke, gloedvolle spel van de Rotterdammers ontlokt terecht aan het einde van de avond daverend applaus.' ★★★★ - de Volkskrant
Volledige recensie
'Als Shani met zijn Rotterdammers zondag te gast is in de Philharmonie bij het Musikfest Berlin, dan leidt hij niet de uitvoering van Gustav Mahlers Eerste symfonie, nee, hij is de muziek. Zijn prestatie stijgt ver uit boven het technisch coördineren: tijdens het concert verandert hij in een krachtcontrum dat uitstraalt en ontvangt - waardoor zijn medemusici als één lichaam ademen. [...] Ze spelen als de duivel, grossieren in wow-effecten, zwelgen in denkbeeldige liefdesscènes, spelen al hun troeven uit wanneer ze op het Happy End afstormen, kortom: ze zijn muzikaal maximaal meeslepend.' - Der Tagesspiegel
Volledige recensie (Duits)
Yuja Wang: double bill
Donderdag 19 mei 2022, de Doelen (Rotterdam)
Vrijdag 20 mei 2022, de Doelen (Rotterdam)
Zaterdag 21 mei 2022, Muziekgebouw (Eindhoven)
Zondag 22 mei 2022, BOZAR (Brussel, België)
'Héél af en toe hoor je in de eerste helft van het jaar al een concert waarvan je zeker weet dat-ie aan het einde van het jaar in je top 3 mooiste concerten gaat staan. Misschien wel de top 2. Met kans op de top 1. Donderdagavond klonk er zo’n concert.' ●●●●● - NRC
Volledige recensie
'Wang en Peltokoski: niet alleen samen, maar ook afzonderlijk spectaculair.' - De Nieuwe Muze
Volledige recensie
'Bij elk optreden van de 35-jarige Chinese pianiste Yuja Wang is het raak: de monden van de toehoorders vallen open van verbazing over een adembenemende virtuositeit waarmee dit fenomeen menig collega ver achter zich laat.' - Eindhovens Dagblad
Volledige recensie
Herdenkingsconcert met Lahav Shani
Vrijdag 13 mei 2022, de Doelen (Rotterdam)
Zondag 15 mei 2022, de Doelen (Rotterdam)
'Groot bezet is het Rotterdams Philharmonisch Orkest een heerlijk beest.' ★★★ - de Volkskrant
Volledige recensie
Mahler 4 met Yannick Nézet-Séguin
Woensdag 27 april 2022, Elbphilharmonie (Hamburg, Duitsland)
Vrijdag 29 april 2022, Konzerthaus (Dortmund, Duitsland)
Zondag 1 mei 2022, de Doelen (Rotterdam)
'Nézet-Séguin toont met zijn Mahler de kracht van een live-uitvoering.' ●●●●● - NRC
Volledige recensie
'Dirigent Nézet-Séguin heeft een geweldige klik met het Rotterdams Philharmonisch Orkest. [...] Nergens in Nederland is het applaus zo royaal als in Rotterdam, en zondag was het weer eens hartstikke terecht.' ★★★★ - de Volkskrant
Volledige recensie
'Beter dan Bayreuth: Wagners "Rheingold" in Baden-Baden. [...] In Baden-Baden laat Yannick Nézet-Séguin zien wat er gebeurt als een dirigent geluidsregisseur wordt. Wagners "Rheingold" met het bekende Rotterdams Philharmonisch Orkest voldoet aan de hoogste festivalnormen.' - Badische Zeitung
Volledige recensie (Duits)
Yannick Nézet-Séguin: Das Rheingold
Vrijdag 22 april 2022, de Doelen (Rotterdam)
Zaterdag 23 april 2022, Théâtre des Champs-Élysées (Parijs, Frankrijk)
Donderdag 28 april 2022, Konzerthaus (Dortmund, Duitsland)
Zaterdag 30 april 2022, Festspielhaus (Baden-Baden, Duitsland)
'Op het plankier voor het Rotterdams Philharmonisch Orkest (RPhO) stonden vrijdag vocale kanonnen, allemaal reuzen in hun vak, die zonder bladmuziek zongen en acteerden. Maar de echte gigant van de avond was toch de kleine Canadese maestro Yannick Nézet-Séguin, die met zijn oude orkest (zes harpen!) in deze partituur van Wagner ware wonderen verrichtte. Het was Yannick die in de Maasstad glorieus glanzend Rijngoud dolf.' ★★★★★ - Trouw
Volledige recensie
'Nézet-Séguin streeft met de lenige Rotterdammers voortdurend naar maximale klankschoonheid. Tussen de dramatische pieken door zoomt hij in op idyllische passages, zonder dat er een spatje spanning uitsijpelt. De energie waarmee hij tweeënhalf uur lang zangers en musici elektriseert, dat is pas toverkracht.' ★★★★ - de Volkskrant
Volledige recensie
"De vorige keer dat ex-chef Yannick Nézet-Séguin naar het Rotterdams Philharmonisch Orkest terugkwam om, een maand voor corona, een concertante opera (alleen muziek, geen regie, kostuums, decor) te dirigeren – Richard Strauss’ Die Frau ohne Schatten – zinderde het resultaat nog een tijd na. Zo’n belevenis smeekte om een vervolg, dat er vorige week voor een goed gevulde Doelen kwam: Wagners Das Rheingold. En hoe!" ●●●● - NRC
Volledige recensie
'Overdonderende Das Rheingold door Yannick Nézet-Séguin.' - Place de l'Opera
Volledige recensie
'De serene schoonheid van de strijkers, de trefzekerheid van het koper, de verfijning van het hout en de welluidendheid van de harpen vormen een indrukwekkende samenklank die zowel in krachtige gloed als in imposante duisterheid niets te wensen overlaat.' - Ôlyrix
Volledige recensie (Frans)
'Een eersteklas uitvoering .... Met zijn glorieuze koper, zijn fluwelige hout en zijn soepele strijkers biedt het Rotterdams Philharmonisch Orkest aan zijn eredirigent een klankpalet dat even rijk is aan contrast als aan kleur. De luminositeit, het vloeiende van een verhaallijn die in andere uitvoeringen breedsprakig zou hebben geleken, het jeugdige élan van het levendige maar niet gehaaste tempo: zou dat alles even sterk zijn geweest zonder de bijdragen van het orkest?' ♥♥♥ - Forumopera.com
Volledige recensie (Frans)