Matthäus-Passion 2025
Het ultieme meesterwerk over liefde, verlies en troost: muziek van tijdloze, universele zeggingskracht.
Vijf sterren: Jonathan Cohens debuut bij ons oogstte in 2021 de hoogste lof in de Volkskrant. ‘De wonden die Christus voor de mensheid oploopt, werden hoorbaar in violistische zweepslagen’: onder Cohens leiding klonk het orkest in Händels Messiah met de wendbaarheid van een barokensemble, vol, krachtig en ontroerend. De overtreffende trap mogen we dit jaar verwachten als Cohen terugkeert met Bachs Matthäus-Passion.
Programma & uitvoerenden
Bach Matthäus-Passion
Wat maakt de Matthäus-Passion zo bijzonder?
We vroegen drie van onze musici naar hun beleving van de Matthäus-Passion: Frank de Groot (viool), Juliette Hurel (fluit) en Arjen Leendertz (contrabas).
Frank Groot, plaatsvervangend aanvoerder tweede violen, speelt al sinds 1984 de Matthäus-Passion. Hij vertelt: ‘Ik vind de Matthäus-Passion het mooist als het accent op de zeggingskracht van de tekst ligt. Je hoort het meteen als de dirigent niet goed weet waar het over gaat. Bach ondersteunt de tekst met z’n harmonische grilligheden en wendingen. Als Judas‘ verraad pleegt, zet hij een lelijk akkoord neer. Als er veel verdriet is, hoor je de tranen in de violen.’
Juliette Hurel is solofluitiste en sinds 1998 bij het orkest. Ze speelde de Matthäus-Passion meer dan tien keer. ‘De eerste keer dat ik de Matthäus-Passion hoorde vond ik het zó jammer dat ik geen Duits verstond. Ik heb meteen de tekst met de Franse vertaling ernaast geprint, zodat ik de tekst kon volgen. Ik ben katholiek opgevoed, maar ben niet religieus. Een keer per jaar geloof ik in God en dat is tijdens de Matthäus-Passion. Ik vind het zo mooi!’
Arjen Leendertz, contrabassist bij het Rotterdams Philharmonisch orkest en liefhebben van de Matthäus. ‘De opening vind ik het mooiste. Hij is gelaagd en geeft richting en vaart. Het is alsof je in de trein zit en steeds nieuwe panorama’s krijgt voorgeschoteld. Daar wordt iedereen door gepakt. Bij Bach klopt alles gewoon, zijn composities zijn zo logisch als natuurkunde. Als ik midden in zo’n aria zit, kom ik dicht bij mijn oerkracht, zo voelt dat.’
Wat is de geschiedenis van de Matthäus-Passion?
- 1870: eerste uitvoering in Nederland door Toonkunst Rotterdam o.l.v. Woldemar Bargiel
- 1899: eerste uitvoering door Concertgebouworkest o.l.v. Willem Mengelberg, begin van jaarlijkse traditie op diverse plekken in Nederland
- 1921: oprichting Nederlandse Bachvereniging die de Matthäus-Passion vanaf 1922 in veel kleinere bezetting in de kerk van Naarden uitvoert.
- 1945: uitvoering op 4, 5 en 10 mei om de bezetting te herdenken door Rotterdams Philharmonisch Orkest, daarna vrijwel jaarlijks op het programma in de Goede Week.